HOW the
MARKET 1§
CHANGING
CHINA'S NEWS

Xin Xin



o e )
How the Marke;&éxﬁlilfi%yrlg‘ q f {pgs

S b
ot

The Case of Xil

Xin Xin

LEXINGTON BOOKS
Lanham ¢ Boulder * New York ¢ Toronto * Plymouth, UK



Published by Lexington Books

A wholly owned subsidiary of The Rowman & Littlefield Publishing Group, Inc.
4501 Forbes Boulevard, Suite 200, Lanham, Maryland 20706
WWWw.rowman.com

10 Thornbury Road, Plymouth PL6 7PP, United Kingdom
Copyright © 2012 by Lexington Books

All rights reserved. No part of this book may be reproduced in any form or by any
electronic or mechanical means, including information storage and retrieval systems,
without written permission from the publisher, except by a reviewer who may quote
passages in a review.

British Library Cataloguing in Publication Information Available
Library of Congress Cataloging-in-Publication Data

Xin, Xin, 1972-

How the market is changing China's news : the case of Xinhua News Agency / Xin Xin.

p.cm.

Includes bibliographical references and index.

ISBN 978-0-7391-5095-5 (cloth : alk. paper) -- ISBN 978-0-7391-5097-9 (electronic)

Government and the press--China. 3. Journalism--China--History--21st century. 4. Journalism--Chi-
na--History--20th century. 5. Mass media and globalization. I. Title.

PN5361.H743H74 2012

079'.5--dc23

2012030720

© The paper used in this publication meets the minimum requirements of American
National Standard for Information Sciences Permanence of Paper for Printed Library
Materials, ANSI/NISO Z39.48-1992.

Printed in the United States of America



How the Market is Changing China's
News



Acknowledgments

The original idea for this book came from discussions with Colin Sparks in
2002. I was then studying for an MA in Journalism at the University of
Westminster in London after having worked for several years as a journalist
at Xinhua’s Beijing headquarters. That initial idea developed into a doctorate
on Xinhua and globalization that I completed in 2006 under his supervision.
Later, he continued to offer his full academic support during my Research
Councils UK (RCUK) fellowship (2006-2011). Throughout these years, I
have benefited immensely from his expertise in, and critical understanding
of, issues associated with globalization and media transformations in authori-
tarian countries. I owe him a huge intellectual debt.

Oliver Boyd-Barrett, the leading scholar of news agencies, has been an-
other inspirational figure and a source of constant support and encourage-
ment for my research on Xinhua. He has offered helpful advice and insightful
comments on my work, giving me the opportunity to publish and present my
research internationally. My deepest thanks go to him.

Sue Sparks is a knowledgeable, meticulous and patient reader whom 1
have been very fortunate to work with. Her academic, editorial and linguistic
contributions have greatly improved the final version of the manuscript. [ am
very grateful to her. My thanks are also due to Daya Thussu, John Turow and
Zhang Xiaoling,! who all have provided helpful comments on earlier ver-
sions of the research.

The Communication and Media Research Institute (CAMRI) at the Uni-
versity of Westminster has provided an intellectually stimulating environ-
ment where I have been lucky to be surrounded by a group of distinguished
scholars and helpful colleagues. Special thanks go to David Gauntlett, Peter
Goodwin, Anthony Mcnicholas, Annette Hill, Jeanette Steemers and Roza
Tsagarousianou.

vii



viii Acknowledgments

Without the valuable assistance from a group of former colleagues at
Xinhua, I would have not been able to complete the book. I would like to
express my sincere thanks to all my interviewees who kindly agreed to share
their insights with me, though they preferred to remain anonymous here and
in my research. My field research at Xinhua’s headquarters and at its domes-
tic and international branches was facilitated by the kind assistance that [
have received from numerous people. In particular, I wish to thank: Che
Xiaohui, Chen Yani, Chen Yongfang, Chen Yun, Fang Ning, Fang Yinwan,
Ding Degqi, Han Song, Huang Xingwei, Ji Jun, Ji Ming, Jiang Jun, Jin Xue-
geng, Li Zhigao, Li Zhiyong, Liu Jiawen, Liu Li, Lu Wei, Ma Shengrong,
Qian Tong, Qin Hua, Shang Xugqian, Sheng Shiliang, Tian Congming, Wang
Li, Wang Yanping, Wang Yang, Wang Zuokui, Wu Xiaojun, Wu Zhigiang,
Xia Lin, Xu Jianmei, Xu Xingtang, Xu Zhengfeng, Xue Jianhua, Yan Wen-
bin, Yu Changhong, Yu Fei, Zhang Tiezhu, Zhong Yuming, Zhu Yu, Zhu
Yunlong and Zhuo Yue. | am particularly grateful to Huang Yan for her
long-standing friendship, support and encouragement. I owe a great debt to
her and her son Xiangyu.

British Academy, RCUK, RCUK China and Universities” China Commit-
tee in London have provided me with generous support for my field trips to
China. I am equally thankful to the hosts of my research stays: the Journalism
Research Institute of Xinhua News Agency; the National Centre for Radio &
Television Studies, Communication University of China; the Center for Glo-
bal Communication Studies of Annenberg School for Communication, Uni-
versity of Pennsylvania; the International Centre for Communication Studies
of the School of Journalism and Communication, Tsinghua University;
School of Journalism, Fudan University. My sincere thanks go to: Sylvie
Beauvais, Cao Xiaoxia, Michael X. Delli Carpini, Dong Guanpeng, Hu
Zhengrong, Ji Deqiang, Ke Yan, Marwan M. Kraidy, Li Xiguang, Long Yun,
Lu Xiaohua, Lu Ye, Monroe Price, Paula Roberts, Tang Runhua, Wan Jin-
ghua, Wang Jianhua, Zhang Lei, Zhang Weiyu and Zhou Qing’an. Likewise,
I wish to thank Li Yun and Wu Jiangming for their kind help with my field
research at Shanghai Media Group (SMG). I am also grateful to John Enter-
wistles and Terhi Rantanen for their assistance during my archive study at
Reuters in 2004. In addition, I would like to thank Peter Putnis for the keen
interest he showed in my work on Xinhua.

My knowledge of Chinese media and culture has benefited from direct or
indirect academic exchanges with the following people: Joseph Man Chan,
Cao Shule, Chen Changfeng, Yik-Chan Chin, Anthony Fung, Guo Zhenzhi,
He Wei, Jiang Fei, Michael Kean, Chin-Chuan Lee, Lucy Montgomery, Shi
Anbin, Hu Zhengrong, Huang Dan, Huang Yu, Sun Wusan, Xia Qianfang,
Yu Guoming, Zhao Yanhua, Zhao Yuezhi and Zhong Xin. [ wish to express
my great thanks to them all.



Acknowledgments ix

I am extremely thankful to the book editor Justin Race for being so
supportive and patient with me over the past two to three years. I also wish to
thank him and his colleague Sabah Ghulamali for responding promptly to my
various queries.

Some sections of the book have appeared in Communications Media,
Globalization, and Empire (Xin Xin, “Xinhua News Agency and Globaliza-
tion: Negotiating between the Global, the Local and the National,” in Com-
munications Media, Globalization and Empire, ed. Oliver Boyd-Barrett
(Eastleigh, UK: John Libbey, 2006: 111-28); Javnost-The Public (Xin Xin,
“Research into Chinese Media Organizations: The Case of Xinhua Shanghai
Bureau,” Javnost — The Public 15, no. 5(2008): 39-56), Journal of African
Media Studies (Xin Xin, “Xinhua News Agency in Africa,” Journal of
African Media Studies 1, no. 3(2009): 363-77), Journalism Practice (Xin
Xin, “Structural Change and its Impact upon Journalistic Practices: Xinhua
News Agency in the Early 2000s,” Journalism Practice 2, no. 1(2008): 46-
63; published on 1 Feb. 2008 and reprinted by permission of the publisher,
Taylor & Francis Ltd., www.tandf.w.uk/journals) and Media, Culture & So-
ciety (Xin Xin, “A Developing Market in News: Xinhua News Agency and
Chinese Newspapers,” Media, Culture & Society 28, no. 1 (2006): 45-66;
copyright 2006 by SAGE Publications. Reprinted by permission of SAGE). |
would like to acknowledge with gratitude the permission granted to reprint
the copyrighted material in this book.

Last but not least, I want to thank Alessandro D’ Arma for his encourage-
ment, intellectual contribution and full support.

This book is dedicated to my loving parents and my sister.

NOTE

1. Unless specified otherwise, all Chinese names in the text are spelled according to the
Chinese convention whereby the surname comes first followed by the given name(s).



Abstract

This book provides a critical account of the transformations, both structural
and in terms of journalism practice, undergone by Xinhua, the top Party
organ of the Communist regime in China, since the start of the reform age in
the late 1970s. It sets out to answer a number of key questions:

1.

2,

How far has the most influential news organization in China been
marketized?

How far has the marketization process changed the way in which
Xinhua practices journalism?

What has the impact of marketization been on Xinhua’s relationship
with central, local and global actors?

What does the case of Xinhua tell us about the transformation of
Chinese media more generally?

The book draws on a wealth of empirical data derived from a combination of
documentary research at Xinhua and Reuters together with more than 100
semi-structured interviews with news executives, journalists, officials and
academics in Beijing, Shanghai, Guangzhou, Macau, Hong Kong and Lon-

don.

This book also offers:

1.

2.

A critical review of theories of globalization, as they relate to media
and communication studies, as well as Chinese studies;
A discussion of the historical roots of Party journalism in China;

xi



xii Abstract

3. An authoritative guide to China’s contemporary media and political
environment.



ACJA
AFP
AP
APTN
BBC
CCp
CCTV
CNC
CNN
CPD
CRFTG
CRI

EU
GAPP
ITU
MRFT
NC
NWICO
oTvV
PRC

Abbreviations

All-China Journalists Association

Agence France-Presse

Associated Press

Associated Press Television News

British Broadcasting Corporation

Chinese Communist Party

China Central Television

Xinhua News Network Corporation

Cable News Network

Central Propaganda Department

China Radio, Film and Television Group

China Radio International

European Union

General Administration of Press and Publication
International Telecommunication Union
Ministry of Radio, Film and Television

News Corporation

New World Information and Communication Order
Oriental TV station

People’s Republic of China

Xiii



Xiv
RCNA
RMB
SARFT
SARS
SMG
SOE
STV
TASS
TNC
UK
UPI
UsS
USSR
WHO
WTO

Abbreviations

Red China News Agency

Renminbi

State Administration of Radio, Film & Television
Severe Acute Respiratory Syndrome
Shanghai Media Group

State-owned Enterprise

Shanghai Television Station
Telegraph Agency of the Soviet Union
Transnational Corporations

United Kingdom

United Press International

United States

Union of Soviet Socialist Republics
World Health Organization

World Trade Organization

XGPNIMS Xinhua General Platform for News and Information

Marketing and Services



Contents

Acknowledgments
Abstract

Abbreviations

Introduction

Globalization and its Interpretation in the Chinese Context
A Historical Account of Xinhua

Structural Change at the National Level

Structural Change at the Local Level

Structural Change at the International Level

N NN AW N -

Conclusion: Structural Change and its Implications for Chinese
Journalism

Bibliography

Index

About the Author

vii
Xi

Xiii

15
33
49
83
109

135

145
155
161



Chapter One

Introduction

In early 2010 China became the world’s second largest economy. The size of
the country’s economy is expected to surpass that of the US by 2032.! By
then, however, it is also likely that China will still be an authoritarian state
under the rule of the Chinese Communist Party (CCP). The rule of the Party
officially started in October 1949, with the birth of the People’s Republic of
China (PRC). Until economic reforms and open-door policies began to be
carried out in the late 1970s, China was preoccupied by a series of ideology-
driven movements, such as the “Thought Reform” campaign of 1951-2, fol-
lowed by the Great Leap Forward in the late 1950s and the “Cultural Revolu-
tion” from 1966 to 1976.2 Almost all the movements ended with social and/
or economic chaos in the country, but none of them fundamentally chal-
lenged the rule of the CCP. Over the past thirty years, especially since the
crackdown on the Pro-democracy Movement in 1989, more continuities than
discontinuities have been seen in the current political system. This is also
reflected in the country’s media. Although Premier Wen Jiabao has ad-
dressed the urgency of top-down political reform in China on several occa-
sions, his speeches have typically received little media coverage in mainland
China. The International Herald, one of Xinhua News Agency’s affiliates,
has taken a rather pragmatic approach to covering his speeches: for example,
instead of reporting Wen’s statement on political reform during his interview
with the US’s Cable News Network (CNN) in October 2010, Xinhua’s news-
paper interviewed the CNN journalist who interviewed Wen. By quoting and
rephrasing the American journalist’s words, the International Herald subtly
and cautiously supported Wen in his call for immediate political reform in
mainland China. It appears that for Chinese journalists it is safer to report an
outsider’s view on such a politically sensitive issue than to quote directly
from the Chinese premier. Yet, the International Herald’s approach is not at

1



2 Chapter |

all representative of the Chinese media’s prevailing attitudes. The vast ma-
jority of news media based in mainland China have kept silent on the issue of
political reform in the Party-state.

Neither the process of marketization, nor China’s gradual integration into
the global capitalist system in the past three decades has substantially chal-
lenged the dominant role that the Party-state plays in every aspect of social
life. In the Chinese context, marketization neither equates to media privatiza-
tion, nor implies the decline of state ownership. Instead, media marketization
mostly refers to the diversification of forms of financing, the proliferation of
media outlets, the intensifying competition for advertising and audiences,
and, generally, to the commercialization of media operations.? After three
decades of marketization, Chinese news media largely remain state-owned
while being transformed into semi-governmental departments and semi-en-
terprises.4 Despite the increase in the number of media outlets, advertising
revenues and the size of audiences, Chinese news media are still tightly
controlled by the Party-state in terms of how they are funded, whom they hire
and how they report sensitive issues, such as Tibet, Taiwan, the Tiananmen
Movement in 1989 and the Falungong organization (the so-called 3 Ts and 1
F). Although Chinese mainstream news media have become more market-
oriented since 1980, their editorial freedom is still severely constrained, as
their handling of Wen’s speeches on the demand for political reform in China
shows.

Operating in what is still such a tightly controlled media environment,
Chinese news organizations, both national and local, are by no means ac-
cepted as credible news sources, particularly in liberal democracies. Despite
this lack of credibility, Chinese media have recently increased their efforts at
international expansion under the so-called “Going abroad or out™> project,
which has been in full swing since 2008, soon after the closing ceremony of
the Beijing Olympics. The stated goal of the “Going abroad™ project is to
bridge the gap between China’s strong economy and its still weak media
influence abroad.® As a state-sponsored, top-down initiative, the “Going
abroad” project seeks, and gives support to, national or central news organ-
izations, which are traditionally responsible for “propaganda targeting over-
seas audiences” (Waixuan). Under the “Going abroad” project, for instance,
China Central Television (CCTV), the national television broadcaster, has
recently launched a number of foreign language TV channels targeting over-
seas audiences. In December 2009, Xinhua officially launched its TV news
network, China Xinhua News Network Corporation (CNC).” Currently, CNC
is not allowed to have a footprint in mainland China, so as to avoid head-on
competition with CCTV. This illustrates the types of regulatory constraints to
cross-sector business expansion that a news organization, even a “central”
organization like Xinhua, faces. When it comes to cross-sector and cross-
region expansion, today’s media environment in mainland China has not



Introduction 3

changed very much from that of the 1980s and the 1990s. Nevertheless, the
“Going abroad” project signifies the reinforcement of state intervention as an
unanticipated outcome of the parallel processes of marketization and global-
ization.

This book provides a micro-analysis of the impact of marketisation and
globalization on China’s media system over the last three decades. Unlike
previous studies that focused on newspapers and television,? this book looks
at the Xinhua News Agency—one of the most influential propaganda appara-
tuses of the CCP. Xinhua’s trajectory from 1980 to 2012 has much in com-
mon with that of other national news organizations, such as CCTV and
People’s Daily. They have all developed a nationwide network for news
collection and distribution. They all enjoy a certain degree of regulatory
protection given their status as the CCP’s central organs. And they have all
been under enormous pressure to adapt to changing circumstances, including
the rise of market-driven local media outlets at home and competition from
international media operating both online and offline. Starting in the early
1980s, Xinhua’s response to these pressures for change was to begin volun-
tarily marketizing itself, as did CCTV and People’s Daily. What makes the
case of Xinhua different from that of CCTV and People’s Daily is that, as a
news agency or “news wholesaler,”? Xinhua is supposed to serve rather than
compete with news media outlets. However, since Xinhua was established in
1931, it has never been a pure “news wholesaler.” Its predecessor Red China
News Agency (RCNA) was a “mixture of news agency and newspaper.” !0
RCNA ran a newspaper, Red China, through which the news agency pro-
moted the CCP’s ideology. Later, RCNA, renamed as Xinhua, launched a
number of newspapers, many of which have survived up to the present day.
Xinhua and its early newspapers pioneered party journalism, the main princi-
ples of which were based on the CCP’s interpretations of Lenin’s view on the
function of the Communist press.!! According to Lenin, newspapers should
function as a combination of propagandists, agitators and organizers of the
masses. 2 This view was elaborated by the Chinese Communist leader Mao
Zedong, who argued that newspapers and news agencies should propagate
the CCP’s policies as well as organize revolutionary activities.!3 In the pre-
market age, Xinhua also developed a political “bi-directional dependency”
with People’s Daily and other central newspapers. Xinhua began establishing
a news-client relationship with other media outlets only in the 1980s, shortly
after the process of marketisation started. 4

Xinhua has for a long time also aspired to become a leader in the develop-
ing world, in competition with leading Western news agencies such as Re-
uters (Thomson Reuters since 2008), Associated Press (AP) and Agence
France-Presse (AFP). Xinhua established its first overseas bureau in the late
1940s. During the period of the command economy, however, Xinhua’s
international expansion was largely constrained by a tight national budget.



4 Chapter 1

Once marketization started in the early 1980s, Xinhua opted for financial
independence in the 1980s and 1990s, receiving a reduced amount of govern-
mental subsidies each year for nearly two decades. In the early 2000s, Xin-
hua turned back to the government for more subsidies, once it had become
clear that the state-owned news agency had failed to finance itself fully and
independently. !5 But Xinhua continued to diversify its sources of funding by
engaging in different types of business activities in the first decade of the
new century.!® The emergence and evolution of Xinhua’s business structure
over the past three decades, especially from 1980 to 2000, shows that the
Party-state’s ideological control over Chinese media has not been challenged
in any substantial way, despite intensifying market competition at national,
local and international levels. However, the rise of local media and increas-
ing competition from international players has indeed applied a certain de-
gree of pressure to state-owned national media to modify their business
structures and journalistic practices. In this sense, Chinese national media as
a whole and Xinhua in particular serve as a good example to examine dy-
namic relations between state, market and media against the background of
marketization and globalization.

In order to conceptualize the impact of marketization and globalization on
Chinese media as a whole and Xinhua in particular, this book sets out its
theoretical framework by providing a critical review of Chinese media stud-
ies, particularly those concerning media marketization. One of the key issues
under discussion within this body of literature!” is whether the marketization
process is likely to transform the largest authoritarian country on earth into a
democracy in a foreseeable future. Unsurprisingly there are different opin-
ions on this issue, ranging from optimistic views, pessimistic ones and those
of authors who occupy the middle ground. The optimistic view suggests that
intensifying media competition, along with increasing awareness of Western
journalism principles among Chinese journalists, is likely to instigate a bot-
tom-up change toward freedom of expression, or that, alternatively, freedom
of expression can be achieved “from above” in the context of political strug-
gles among different interest groups within one-party rule.!® This argument
seems to find some support in the fact that the new market-driven media
outlets enjoy considerable freedom when reporting social problems. !* Those
holding a pessimistic view counter that what has taken place in China is
rather “commercialization without independence™2® or “liberalization with-
out political democratization.”2! According to one leading scholar of the
Chinese media, Zhao Yuezhi, despite attempts at separating the CCP’s func-
tions from those of the government, including implementing a legal system,
increasing local self-government and modifying personnel management,
there has been no substantial change to the current political structure.?2
Moreover, the CCP still monopolizes power in the country in the absence of
an independent judicial system.23 Therefore, under increasing market pres-



Introduction 5

sure, Chinese media practitioners are more likely to read “Between the Party
Line and the Bottom Line” than endeavor to challenge the former.2* Some
other scholars also conclude that nothing, or very little, has changed, due to
the tight ideological control over the media which still exists.25 Those taking
a middle ground position are cautiously optimistic about the beneficial influ-
ence that the ongoing media transition is having on China’s political system.
They have examined structural change in the Chinese media system and
pointed to the gradual, instrumental and uneven nature of media marketiza-
tion in China, as exemplified by the rise of local newspapers.?¢ They no
longer accept that a “sweeping change,” as achieved in the former Soviet
Union and Eastern Europe, would have to take place in China before produc-
ing substantial changes in media structures.?’ Instead, they contend that the
ongoing structural change is “significant enough to offer an increasingly
larger space for journalists™ to report in the social realm, albeit not yet in the
political realm.2® They further argue that the ongoing structural change is
“economic in nature, but its effect may eventually spill over into the political
arena.”?

In the course of this debate, some researchers have directed attention to
the impact of marketization on journalistic practices.3? They focus either on
the media coverage of major events, notably the handover of Hong Kong in
1997,3! or on the role that Chinese journalists have played during socio-
economic transformations.32 Their studies have revealed a mixed picture of
Chinese journalistic practices, whereby “paid journalism™33 (the practice of
payment to journalists for favorable coverage) coexists with the adoption of
Western professional principles such as investigative journalism, and aspira-
tions for greater editorial autonomy.3* These contradictions seem puzzling to
those who try to make sense of the complex situation of Chinese journalism
by reference to normative theories generated in the Anglo-Saxon world.35
Established theories in sociology, media and communications are mainly
derived from empirical observations in the Western democracies and their
application to the Chinese experience is clearly problematic.3¢

Upon China’s accession to the World Trade Organization (WTO) in
2001, Chinese nationalists expressed their concerns over the potential threat
to national culture, the national media industry and national security by using
such rhetorical devices as “the Chinese media industry is under siege” or “the
wolves are coming.”3” The use of such metaphors, as Zhao Yuezhi points
out, reveals the extent to which Chinese nationalists underestimated “the
ability of the Chinese state to negotiate with transnational capital over the
terms of entry while maintaining the imposition of censorship.”3# Drawing
on the literature on economic globalization, a number of scholars examined
the institutional changes that have taken place in the television field.3° Con-
glomeration, capitalization and international trade—all phenomena of ad-
vanced capitalism—find their Chinese equivalents, although with some vari-



