


NEWS AND
JOURNALISM IN
THE UK

Fourth edition

Brian McNair

Routledge
Taylor & Francis Group

LONDON AND NEW YORK



First published 1994
by Routledge

This edition published 2003
by Routledge
11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE

Simultaneously published in the USA and Canada
by Routledge
29 West 35th Street, New York, NY 10001

Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group
© 1994, 1996, 1999, 2003 Brian McNair

Typeset in Sabon by Steven Gardiner Ltd, Cambridge
Printed and bound in Great Britain by
T]J International Ltd, Padstow, Cornwall

All rights reserved. No part of this book may be reprinted or
reproduced or utilised in any form or by any electronic, mechanical,
or other means, now known or hereafter invented, including
photocopying and recording, or in any information storage or
retrieval system, without permission in writing from the publishers.

British Library Cataloguing in Publication Data
A catalogue record for this book is available from the British Library

Library of Congress Cataloging in Publication Data
McNair, Brian, 1959-
News and journalism in the UK. Brian McNair — 4th ed.
p- cm. - (Communication and society)
Includes bibliographical references and index.
1. Journalism — Great Britain — History — 20th century.
L. Title. II. Series: Communication and Society (Routledge (Firm))
PN5118.M35 2003
072'.09'049 — dc21 2002152168

ISBN 0-415-30705-8 (hbk)
ISBN 0-415-30706-6 (pbk)



TO THE MUGWUMP, FOR MAKING IT



PREFACE TO
THE FOURTH EDITION

The decade which has passed since the publication of the first and
fourth editions of this book has been one of huge change for British
journalism. When the first edition appeared in 1994 there was no
on-line journalism and only one UK-based rolling news channel.
Flagship television programmes such as News At Ten on ITV, and
the 9 O’Clock News on BBC One were seemingly immovable
journalistic objects, fixed forever in their slots as symbols of British
public service broadcasting’s commitment to quality news at peak
time. Likewise, the high-profile presence of Panorama on BBC One
and World In Action on ITV, reflected long-standing obligations
on the part of both public-funded and commercial broadcasters
to produce quality current affairs programming at times in the
schedule when people might actually watch it.

The press, meanwhile, fifteen years after the election of Margaret
Thatcher in 1979, were overwhelmingly pro-Conservative in their
editorial bias, and widely criticised for their propagandistic, anti-
democratic contributions to British political life. The worst offender
in this regard, Rupert Murdoch, was routinely at loggerheads with
the public-service BBC, viewing the corporation as an unfairly
subsidised obstacle to his commercial ambitions in the UK. His
rolling news service, SkyNews, remained in 1994 something of an
upstart in the journalistic universe, even although it was the only
UK-based service of its kind.

How things have changed. Now, the BBC and ITN have joined
Sky in the rolling news business, which has expanded with the
proliferation of cable and satellite channels on British television.
Counting CNN and Bloomberg, the UK TV viewer with the appro-
priate receiving equipment now has access to five 24-hour news
services, as well as a channel (BBC Parliament) devoted entirely to
coverage of parliaments in the UK and Europe.

X1i



PREFACE TO THE FOURTH EDITION

More than that, after decades of open warfare between the
two organisations, the BBC under Greg Dyke has joined with
Murdoch’s BskyB in taking over the digital terrestrial TV licence held
until 2002 by ITV. Having survived the long years of Conservative
government, its confident collaboration with Murdoch signalled
that the BBC had by 2003 moved into a position of unquestioned
dominance of British broadcasting, and the provision of broadcast
journalism in particular. ITN, on the other hand, the only serious
rival to the BBC on five channels of terrestrial TV, was in a state of
on-going crisis, seeing its income and resources whittled away by
the need to compete with such as Sky for the ITV, Channel 4 and
Channel 5 news contracts. ITN had also been seriously damaged
by battles around scheduling, which in 2000 saw News At Ten
cancelled then, after much protest and prevarification, brought
back, but only on three days a week. As ITV dithered over the
scheduling of its peak time news bulletins, News At Ten became
News at When? Viewers abandoned ITV in droves, and for the first
time in many years ratings for BBC One’s news bulletins overtook
those of the commercial channel.

For the British press, change was less obviously dramatic, but still
significant. From an overwhelmingly pro-Tory editorial bias in
the general election of 1992, the press had become just as over-
whelmingly pro-Labour, aggressively backing Tony Blair in both the
1997 and 2001 elections. Even Rupert Murdoch, the scourge of
Labour before Blair’s emergence as leader, had learned to love (or at
least tolerate) the Left (or the version of it espoused by New
Labour). Press ownership had also changed, with major new
players like Ireland’s Tony O’Reilly (the Independent) and Richard
Desmond’s Northern & Shell emerging (the Express titles) to take
on the established interests.

Through it all, debates about the quality of British journalism
have occupied audiences, academics and journalists alike.
‘Dumbing down’, ‘tabloidisation’, ‘Americanisation’, ‘commercial-
isation’ — all have been brandished as accusations at the producers
of British journalism, in both the broadcast and print sectors.
Commercial pressures have been blamed for an alleged marginal-
isation of what its advocates tend to call ‘serious’ current affairs and
documentary. Outrage at the excesses of some news organisations —
such as the News of the World’s ‘naming and shaming’ campaign
against alleged paedophiles — has continued to erupt, if not quite
with the regularity of the late 1980s and early 1990s, when Kelvin
Mackenzie and other tabloid editors placed the British system of

xiil



PREFACE TO THE FOURTH EDITION

press self-regulation at serious risk with their intrusive coverage of
the Hillsborough disaster and other stories.

But the legitimate criticism of those sub-sectors of British
journalism which deserve it should not be allowed to obscure an
interesting and welcome fact: that the story of news and journalism
in the UK since 1994 is one of remarkable growth. The emergence
of on-line journalism may well turn out to be the most significant
aspect of this trend, though it remains as yet peripheral to the
provision of news through established press and broadcast
platforms. When the first edition of this book was researched and
published, there was no such thing as news on the Internet. Today,
no self-respecting journalistic organisation is without its on-line
portal, supplying an estimated global market, in mid-2002, of
about 600 million net surfers. Many journalistic sites are indepen-
dent of the established news providers, offering information
alternatives to the mainstream. Others, such as FT.com, are
developing new ways of packaging journalism for a world in which
geographical and cultural borders are breaking down.

And then there is the dramatic expansion of rolling news,
bringing with it the creation of a global news audience for events
such as the September 11 al-Quaida attacks, as well as the hugely
expanded availability of broadcast journalism all day, every day, for
those who want it. Although still, by 2002, reaching only a fraction
of the audience for news programmes on the free-to-air terrestrial
channels, there is no doubt that in the multi-channel, digitalised,
globalised future, rolling news will be a key sub-sector of the British
media market.

Alongside the globalisation of journalism which 24-hour
channels have delivered, regional and local news has expanded in
the UK, especially in the print sector. A point made in the first
edition of this book is even more obvious a decade later — cultural
globalisation does not reduce the need for local media; on the
contrary, it increases that need, and the robust health of regional
publishers in the UK proves that fact.

Audiences for radio have increased too, and have been doing so
throughout the lifetime of this book. Despite the explosion of
television news and on-line services, people still want to listen to
radio, for news as well as entertainment. There are many more
radio channels operating today, servicing larger audiences, than
there were twenty or ten years ago.

And the national press, though declining in its total circulation
over the decade or so since 1992, remains in the main popular and

Xiv



PREFACE TO THE FOURTH EDITION

profitable, given that the range of journalistic alternatives to the
humble newspaper or magazine has increased to include even the
mobile phone. Thus far at least, the expansion of broadcast and on-
line news media has not meant the death of print, and there is no
evidence that such an eventuality is likely in the foreseeable future.

This edition incorporates all of these trends, and to that extent
paints a picture of the state of news and journalism in the UK which
is rather more positive and optimistic than some would accept.
Many justified criticisms of the British news media are discussed
and acknowledged in the following chapters, such as the precarious
state of current affairs on peak-time television, and continuing
deficiencies in the sphere of press regulation. But there can be no
doubt that, contrary to the cultural pessimism which has charac-
terised academic debate on the subject for decades, the production
of British news and journalism is, at the beginning of the twenty-
first century, remarkably healthy and robust. Indeed, we inhabit
an exponentially expanding public sphere of news, analysis and
commentary, disseminating far more information than any one
individual could possibly absorb. The key issue is not, as many
feared it would become at the height of Thatcherism, how to ensure
the survival of quality journalism in the UK, well-resourced and
politically balanced, against the brutal logic of the free market; it
is how to justify the vast quantities of journalistic output now
produced across print, broadcast and on-line media, both public
and commercially funded, at local, national and international level,
given the finite capacity of the audience to consume it. How long,
for example, can the British media market support three UK-based
rolling news services, none of them reaching more than a minuscule
fraction of the TV audience?

As well as providing an up-to-date snapshot of how the British
news media looked in the first decade of the twenty-first century,
this book aims to address these and other issues in an accessible,
thought-provoking way. Whether the reader agrees with all my
conclusions or not, I trust that he or she will find it a useful map
through the expanding, rapidly changing network of organisations
and individuals which make up the British news media.

For this edition, the contents of each chapter are outlined in
bullet points, and most chapters end with suggestions for further
reading. Readers will also find a guide to further reading in the
notes and bibliographical references.

Brian McNair
February 2003

XV



CONTENTS

List of figures and tables
Preface to the fourth edition

PART I
The view from the Academy

1 Why journalism matters
2 Journalism and its critics

3 Explaining content

PART II
Issues

Broadcast journalism: the changing environment

4
5 Television journalism: the 1990s and beyond
6 Radio

7

Before and after Wapping: the changing political
economy of the British press

[ore]

Competition, content and Calcutt
9 The regional story

10 Conclusion: news and journalism in the
twenty-first century

1X

x1
xi1

30
54

79

81
104
141

153
177
198

219



CONTENTS

Notes 226
Bibliography 235
Index 241



1.1
1.2

1.3

1.4

5.1

5.2

8.1

9.1

FIGURE AND TABLES

Figure

A news map of the United Kingdom

Tables

Audiences for British radio, 2002

Circulation of British national newspapers,
1992-2002

Major proprietors and share of national newspaper
circulation

Top ten UK periodicals by circulation,

January—June 2002

Average audience figures for main news programmes,
1987-91

Average audience figures for main news programmes,
2002

Outcome of complaints to the Press Complaints
Commission, January 1991-July 1992

Share of total advertising revenue in the regional
press, 1970-90

X1

13

14

16

19

107

125

189

208



Part I

THE VIEW FROM
THE ACADEMY






1

WHY JOURNALISM
MATTERS

This chapter contains:

® An outline of the organisational structure of the British
news media, including details of ownership, newspaper
circulation, and broadcast ratings

® An introduction to the key academic perspectives on
British journalism.

In the twenty-first century the production of news, and journalism
of all kinds, is big business. The supply of information (whether as
journalism or as rawer forms of data) occupies an industry of major
economic importance, employing huge human and financial
resources, and enjoying high status. Across the world, top news-
readers, anchor men and women, and newspaper columnists
acquire the glamour of movie stars and exert the influence of
politicians. Broadcasting companies judge themselves, and are
judged, by the perceived quality of their news services.

Journalism is also an expanding business. At the beginning of
the 1980s there were just two organisations supplying televised
news and current affairs to the United Kingdom: the British
Broadcasting Corporation and Independent Television News. Each
provided around two hours of news per day. Now, there are three
UK-based providers of television journalism accessible to the British
audience (BBC, ITN, Sky), transmitting on five terrestrial channels,
and a host of satellite and cable channels. The number of hours of
television news available to the dedicated viewer has increased
exponentially as 24-hour services have come on air, and the
established terrestrial producers have augmented their services



-y
Radios 1,2,3,4,5 -

P -

o JE LN

' Regional TV and radio journalism

BBC regions (13) g@
3 )

ITV companies (15)
Commercial radio stations

\

National

(12 daity, 11

ey

Broadsheets
Guardian, Observer, Times, Sunday Times,

Z

News International,
Mirror Group Newspapers,
United Newspapers, etc.

Regional press

x Telegraph, Sunday Telegrap ;
Ind On Sunday, Financial Times
4 Mid-market tabloids

Daily Mail, Mail On Sunday, Express, Express On
Sunday

Popular or ‘red top’ tabloids

Sun, News of the World, Mirror, Sunday Mirror,
People, Daily Star, Sport, Sunday Sport,

Sunday Star

Trinity International, Northcliffe

Group, etc.

, Newsquest Media

Paid-for dailies, weeklies,
Sundays, freesheets

o]

Private Eye, Economist,
Radio Times, Company,
FHM, etc.

Figure 1 A news map of the United Kingdom.




WHY JOURNALISM MATTERS

with breakfast news, round-the-clock bulletins and coverage of
Parliament.

Radio journalism is also expanding as more national and local
channels are set up. There are, if one counts such upstarts as the
Sport, Sunday Sport and Sunday Star, more national newspapers
than there were twenty years ago. At local level a large ‘freesheet’
sector exists alongside the ‘paid-fors’.

This chapter examines current thinking on how these prolifer-
ating journalistic media might affect individuals and social
processes. Most of us assume that journalism matters: but does it
really, and if so, in what ways? We begin, however, with a descrip-
tion of the British journalism industry: the types and structures of
organisations which provide us with journalistic information; who
owns them; the extent of their reach and the size of their audiences.
In this way, and as a prelude to discussion of why journalism
matters sociologically, we can draw a ‘news map’ of the UK (see
Figure 1), beginning with the most popular and pervasive medium,
television.

Television

The earliest provider of television journalism in the UK, the British
Broadcasting Corporation, began life in 1922 as the Broadcasting
Company. Originally a cartel of radio manufacturers, the Broad-
casting Company was financed by a licence fee, and by a share
of the royalties on the sale of radio receivers. The Broadcasting
Company was nationalised and became the British Broadcasting
Corporation in 1926, from which time it was licensed to serve as
‘a cultural, moral and educative force for the improvement of
knowledge, taste and manners’ (Scannell and Cardiff, 1991, p. 8).

Operating under the provisions of a Royal Charter, the BBC was
constituted as a ‘public service’, funded by public taxation. It
will continue to play this role for the foreseeable future, subject to
periodic charter renewal.

From the outset the BBC interpreted its public service role to
mean that it should be a major provider of information to the
British people, devoting a large proportion of its resources to news
and current affairs broadcasting, first on radio, and then on two
channels of television. In 1990-1 BBC One devoted 1,164 hours
to news and current affairs, and 992 to the broader category of
‘current affairs, features, and documentaries’. For BBC Two the
figures were 268 and 1,384 hours respectively. The Directorate of



THE VIEW FROM THE ACADEMY

News and Current Affairs — the department responsible for BBC
journalism — had a budget in 1991 of £130 million (about 24 per
cent of total TV costs).? In 2002, BBC journalism had an annual
budget of more than £300 million. The News and Current Affairs
directorate employed 2,500 staff, who produced some 55,000
hours of journalism across the range of TV and radio channels.

Until 1955 the BBC had a monopoly on British television news.
That year a commercial network was launched, producing its
own news and current affairs. The independent television (ITV)
companies shared out the making of current affairs and documen-
tary programmes, while their news was provided by Independent
Television News (ITN). ITN was to be owned collectively by all the
ITV companies, and run on a non-profit-making basis to supply
them with news bulletins. This it did very successfully, winning the
contract to provide Channel 4 with news when it came on the air
in 1981. By 1988 ITN employed more than a thousand people to
produce over twenty-five hours of news per week (Dunnett, 1990,
p- 132). In 1997, ITN won the £6 million contract to produce
news for the new Channel 5. In 2001, despite vigorous competition
from Rupert Murdoch’s BSkyB, it won the contract to continue
producing news for the ITV network, and in 2002 its long-standing
Channel 4 news contract was renewed, at a value of £20 million per
annum for five years.

Regional TV news

The bulk of the BBC’s news and current affairs, and all of ITN’s, is
produced in London and networked throughout the UK. But both
the BBC and ITV also provide regional news services. Since the
merger of Yorkshire TV and Tyne Tees TV in 1992 there are fifteen
ITV companies covering the country, each with its own locally
produced magazines, news bulletins and current affairs output.
The BBC has six ‘Nations and Regions’ (Scotland, Wales,
Northern Ireland, and North, Midland and South in England) and
thirteen regional departments (such as BBC London, BBC South
East) producing television news and current affairs at local level.

Breakfast TV

Breakfast television services were established in Britain in 1985,
reflecting the trend throughout the 1980s towards more hours of
news programming on television. The BBC was the first to provide



