Edited by
Clement Y. K. So and Joseph Man Chan

Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies
The Chinese University of Hong Kong



Press and Politics in Hong Kong
Case Studies from 1967 to 1997

Edited by
Clement Y. K. SO
Joseph Man CHAN

Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies
The Chinese University of Hong Kong

1999



Research Monograph No. 48

© The Chinese University of Hong Kong 1999

Chapter 3 © Andrew Arno 1984, Chapter 8 © Media Asia 1989

All Rights Reserved. No part of this work may be reproduced or trans-
mitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including
photocopy and recording, or by any information storage or retrieval
system without permission in writing from the Hong Kong Institute of
Asia-Pacific Studies.

ISBN 962-441-548-X

Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies
The Chinese University of Hong Kong
Shatin, New Territories

Hong Kong

Printed in Hong Kong by Authentic Advertising & Printing Company



Preface

Political communication in Hong Kong constitutes a significant
portion of the research projects by both students and teachers in
the School of Journalism and Communication at The Chinese
University of Hong Kong. Studies in this area can be traced to the
late 1970s when the school (then as a department) established its
Graduate Division of Communication. It was at a time when
political communication was relatively simple and quiet. Politics
was made up of pressure group activities, colonial administrative
controls, and some indirect influence from mainland China and
Taiwan. Hong Kong has come a long way since it has established
its own political parties during the political transition and has
transformed itself from a colony into a Special Administrative
Region of China in 1997. The political scene has become much
noisier as more players join the contest for attention. Mass com-
munication has been an integral part of all these political changes,
shaping and being shaped by such changes.

It is a pity that the research reports on the interaction between
media and politics are not readily accessible to the local and
international community. The purpose of publishing this collec-
tion of articles is therefore to let more people share these works.
The editing process has taken much longer than it was originally
planned. We started collecting articles in the early 1990s. Preoccu-
pation with other duties and commitments on our part has de-
layed its completion. The compensation for this delay is that we
can include a few studies that were done right before the hand-



viif Press and Politics in Hong Kong

over. We are pleased to find this publication to be on time to
witness and celebrate the 35th anniversary of the school.

Most of the articles in this book are based on the undergradu-
ate theses of the school and Master’s theses in the Division of
Communication at the Chinese University. There are three and a
half exceptions. One is the article contributed by Profs. Kuan
Hsin-chi and Lau Siu-kai, who nevertheless had some ties with
the school. Kuan once served as acting chairman of the school, and
Lau was occasionally invited as member of thesis panels. The
second is the article by one of us, Joseph Man Chan, and Prof.
Yiu-ming To. Chan is a graduate of the school’s M. Phil. pro-
gramme whereas To is familiar to colleagues within the school.
The third is the article by Profs. Eric Ma and Anthony Fung. Both
Ma and Fung are also graduates of the school. The other half
exception is a reprint of a book chapter by Joseph Man Chan and
Chin-Chuan Lee. It was based on Chan’s master’s thesis, with Lee
as the advisor. Thus, we can say that the articles chosen here were
written by former students and staff of the school.

Space consideration has limited us to include only a small
number of the many studies done in the area of political commu-
nication by the school. Other thesis titles can be found in the
appendix of this book. Readers of this book are encouraged to go
to the small library of the school for a reference to other works. To
make our task manageable and focused, we have adopted the
following criteria of selection: (1) The thesis has to deal with
political communication in Hong Kong in general, and in the area
of press and politics in particular. (2) The thesis focuses on a
significant case or is a survey which summarizes some prominent
political phenomena in Hong Kong. (3) The article can contribute
to our understanding of the political and media changes in the
past 30 years, especially during the 1980s and 1990s when Hong
Kong experienced a political roller-coaster ride to 1997.

Finally, we would like to thank all the contributors to this
book. Not only did they kindly agree to let their work appear in
this book, they took time to rewrite and condense their original
theses. Collectively, these articles represent serious efforts to doc-



Preface ix

ument the changing political and press landscapes in Hong Kong,
and they serve as a unique sample of the academic works done by
former students of the School of Journalism and Communication
before 1997. Hopefully, in the not too distant future, another an-
thology may be compiled to show the saga of Hong Kong media
and politics which takes the year of 1997 as the watershed. We are
also grateful to Profs. Lars Willnat and Pang Ka-fat for their
thoughtful review and to Profs. Lau Siu-kai and Yue-man Yeung
for their support in having this book published by the Hong Kong
Institute of Asia-Pacific Studies.

Clement 7. K. So
Joseph Man Chan



Contents

Preface vii

1. Research on Press and Politics in Hong Kong:
An Overview
Clement Y. K. SO and Joseph Man CHAN 1

2.  The Role of Newspapers in the 1967 Riot: A Case
Study of the Partisanship of the Hong Kong Press

AliceY. L. LEE 33
3. Journalistic “Paradigms” of Civil Protests: A Case

Study in Hong Kong

Joseph Man CHAN and Chin-Chuan LEE 67

4. Dialectic of Journalistic Orientation: A Study of
the Treatment of Government News by the
Hong Kong Press
Clement Y. K. SO 95

5. Legitimating the Power Establishment: How the

Media Report the Legislative Council
Francis C. W. YIP 137

6. Sino-British Talks on 1997: A Case Study of Political
Communication
Fanny L. K. WONG 179



vi

10.

11.

12.

13.

14.

Press and Politics in Hong Kong

The Role of the News in a Changing Power Structure:
A Study of the Press Coverage of Political Reform in
Hong Kong

TSANG Wai-sau

Mass Media and Politics in Hong Kong
KUAN Hsin-chi and LAU Siu-kai

Towards a Photographic Theory of Newsmaking:
The Dynamic Mechanism of the “Four Lenses”
AliceY. L. LEE

The Daya Bay Opinion War: Analysis of a Multi-level
Conflict
MA Ngok

Framing a Social Crisis: The Case of the Tiananmen
Square Crackdown
FUNG Tak-hung

Changes in Hong Kong Media’s Political Stance
and News Paradigm: Case Study of the Political
Reform Package

LEE Wai-fong

Democratization, Reunification and Press Freedom
in Hong Kong: A Critical Event Analysis of the

Xi Yang Case

Joseph Man CHAN and Yiu-ming TO

Re-sinicization, Nationalism and the Hong Kong
Identity
Eric K. W. MA and Anthony Y. H. FUNG

Appendix: List of CUHK Theses and Reports on Hong Kong

Political Communication

About the Authors

233

277

299

335

373

417

465

497

529

535



Research on Press and Politics in Hong Kong

An Overview

Clement Y. K. SO
Joseph Man CHAN

eographically, Hong Kong is only a small place in southeast-
Gern China, but its political and economic influence is dis-
proportionately enormous. From a former British colony to a
Special Administrative Region (SAR) of China, Hong Kong has
become a test case of the notion of “one country, two systems,”
engaged in an interesting experiment where capitalist and social-
ist systems intermingle. Hong Kong is also a global financial cen-
tre with one of the world’s most dynamic economies.’ Its per
capita GDP has already surpassed Britain’s and many Western
developed countries’. The long political transition that ensued
after the signing of the Sino-British Joint Declaration in 1984 and
the final return of Hong Kong’s governance to China’s sover-
eignty in 1997 have catapulted Hong Kong onto the world’s stage.

Hong Kong is a city of contradictions. It is an amalgamation of
tradition and modernity, capitalism and socialism, East and West.
These pairs of elements, while contradictory, co-exist peacefully.



2 Press and Politics in Hong Kong

The Hong Kong press is both a part of and a reflection of these
contradictions. With a population of about 6.6 million, Hong
Kong has 50 daily newspapers (14 are comprehensive dailies), 693
periodicals, two commercial terrestrial television companies, one
cable television service, a regional satellite television service, one
government radio-television station and two commercial radio
stations (Howlett, 1998). The political spectrum of the press spans
from left to right, and the taste strata range from elitist to sensa-
tionalist. Publications rise and fall in tandem with the changes in
the social, political and economic situation of Hong Kong. The
limited democracy that Hong Kong has enhances the media’s role
as a forum for the contentions of various interest groups and the
public. Hong Kong society is always in a state of flux. This not
only provides us with enough dynamic material for the study of
the interaction between the media and politics, but it makes polit-
ical communication in Hong Kong all the more interesting.

There were only a few, mainly descriptive, early studies. Re-
search on political communication in Hong Kong did not really
start until the 1970s, because there were no academic institution
dedicated to the study of communication. As a colonial university
modeled on the British tradition, the University of Hong Kong
does not have a department of journalism or communication 2 The
New Asia College, established by Chinese intellectuals who had
fled from the mainland around 1949, did have a programme in
journalism (Chan, Lee and Lee, 1996). However, this programme
was neither recognized nor funded by the Hong Kong govern-
ment, and it remained a small and financially strained teaching
unit. The first journalism department at the university level was
founded only when the New Asia College was integrated with
two other colleges to form The Chinese University of Hong Kong
in the mid-1960s. With more funding and personnel growth, this
department began to develop a better teaching programme and
was able to conduct some communication research.

As for other Hong Kong teaching and research Institutions,
the Hong Kong Baptist College also established a department of
journalism in the 1960s. However, its primary focus was as a



Research on Press and Politics in Hong Kong 3

teaching department.’ Baptist College was not recognized by the
government until the 1990s and consequently received little fund-
ing. As a teaching college, research activities were not stressed.
This began to change after it was upgraded to full university
status in the early 1990s, and after it subsequently established its
graduate programmes. The other private post-secondary institu-
tions offering journalism and communication programmes in-
clude Hong Kong Shue Yan College and Chu Hai College. These
institutions concentrate on teaching however and seldom engage
in research activities.

Research on political communication in Hong Kong has so far
focused on the newspapers, not the electronic media. The nature
of the two media in Hong Kong is sharply different. The broad-
casting media, especially television, are essentially entertainment-
oriented, with their primary goal to provide entertainment rather
than information. Television and radio news programmes are in
general shallow with very limited time to report events and virtu-
ally none for analysis of those events or other issues. Also, due to
the electronic media’s huge reach and influence, they are closely
regulated and monitored by the government. News programmes
tend to avoid partisan politics or taking an obvious political
stance.

By comparison, the press enjoys more freedom and faces
fewer restrictions. They are subject to different types of control
that range from partisan ties to commercial considerations, but, in
effect, they can take a stronger position on political controversies.
In addition, there are more players in the newspaper field, which
is conducive to the expression of diverse views. Nowadays run-
ning a newspaper is a multi-million dollar business that only a
few tycoons can afford. But in the past, the print media was
relatively less capital intensive, and entering the market was thus
easier. There is also a Chinese tradition for intellectuals to voice
their opinions in the papers; a few indeed have set up their own
newspapers. The Hong Kong press has been a residual microcosm
of Chinese politics (Chan, 1981). It has formed an extension of the
political struggles between the Beijing government (or the Chi-



4 Press and Politics in Hong Kong

nese Communist Party, CCP) and the Taipei government (or the
Kuomintang, KMT). The press also reflects social changes in Hong
Kong, serving as a major battleground for public opinion wars
during controversies. Different newspapers represent the interests
of different parties and serve different social sectors.

Finally, there is a practical reason that explains why political
communication research in Hong Kong has focused on the press,
and that has to do with the tangibility of newspapers. The content
of the electronic media is elusive. Videotapes and film footage of
news events are not readily available for study while newspapers
are frequently catalogued and stored in libraries. This imbalance
in the attention paid to newspapers will only be corrected when
documentation of the electronic media can be more easily re-
trieved.

This chapter is an overview of political communication re-
search in Hong Kong, with an emphasis on the relationship be-
tween the press and politics. First is a brief delineation of the
history of the press in Hong Kong. This will be followed by an
explication of the press structure and its changes in recent years.
We shall then summarize the articles selected in this book in order
to highlight the research footprints in Hong Kong'’s political com-
munication. Finally, we shall discuss the lessons learned from
these case studies that span the 30 years from 1967 to 1997.

Evolution of the Press in Hong Kong

The press is basically a reflection of the social situation. To exam-
ine the development of the press, we have to take the larger social
context into consideration. The Hong Kong press can be traced
back to the 1840s, when Hong Kong was ceded to Britain. From
that point on, the Hong Kong press largely served as a meeting
point between China and the West and as a support base for
various Chinese political interests. While the early press of Hong
Kong were closely tied to the colonial and business élites, the
newspapers that cropped up around the turn of this century



Research on Press and Politics in Hong Kong 5

served as the propaganda tools of various Chinese parties and
interests (Lee, 1997). Commercial newspapers in Hong Kong
firmly established themselves as the mainstream newspapers
when the Wah Kiu Yat Pao and the Kung Sheung Daily News started
publication in 1925 (Chan, Lee, and Lee, 1996). Over the decades,
these newspapers were joined by the Sing Tao Jih-Wen Pao, the
Sing Pao Daily News, the Oriental Daily News, the Ming Pao Daily
News and so on to make up the major newspapers of Hong Kong.
Instead of focusing on partisan politics in China, the primary
concern of the commercial papers was to provide the public with
information about local affairs and daily entertainment. This is
not to say that all these papers did not have ideological inclina-
tions. However, they can be distinguished from the partisan press
that was owned and controlled by parties.

The decline of partisan newspapers and the rise of the com-
mercial press were most noticeable during the decades from the
1960s to the present. One of the major factors that accounted for
this phenomenon was demographic. The proportion of the locally
born population increased as all Hong Kong’s population ex-
panded (Chan and Lee, 1991). Between 1961 and 1981, the propor-
tion of those born locally rose from 47.7 per cent to 57.2 per cent,
as the population grew from about 3 million to almost 5 million. In
the 1950s, many citizens were refugees from mainland China.
Many of these refugees, including journalists, thought of Hong
Kong as merely a temporary home. They expected to return to
China eventually, although some aspired to move elsewhere. By
the 1960s, more people, especially those locally born, came to the
realization that they would have to call Hong Kong their new and
permanent home. Localization as such tended to fuel the commer-
cial press and inhibited the political press (Choi, 1975; Lee, 1997).
The second major reason for the expansion of the commercial
press was the growth of the formidable Hong Kong advertising
industry (Chan, 1981; Chan and Lee, 1992; Lee, 1997). Between the
mid-1970s and the 1980s, total advertising revenue is estimated to
have increased at a rate of over 20 per cent per year. In fact, the
growth of the commercial base for the Hong Kong press can be



6 Press and Politics in Hong Kong

traced to the late 1940s when rich Shanghai people migrated to
Hong Kong together with their business skills and capital (Lee,
1997). In short, the growth in population, specially those born in
Hong Kong, and increased business activity were conducive to
the rise of a commercially based press.

As shown in Table 1.1, in 1956 the newspapers with high
circulations were all commercial, including the Wah Kiu Yat Pao
(also known as the Overseas Chinese Daily News), the Wah Kiu Man
Pao, the Kung Sheung Daily News and the Sing Pao Daily News.
Although they were not free from political inclinations, their
major concern was to run a successful business by meeting the
desires of their readership. In 1957, total daily press circulation
reached 583,000 copies. Hong Kong’s newspaper readership re-
corded an impressive 226 copies per 1,000 people, which in Asia
was second only to Japan. By 1966, newspaper circulation had
increased to 1.5 million copies per day. The Sing Tao Wen Pao, the
Ming Pao Daily News and the Express Daily News rose to become
top circulation newspapers along with the Sing Pao Daily News
and the Kung Sheung Daily News. The newspaper scene continued
to evolve, with the rise and fall of newspapers. The Oriental Daily
News proved to be a remarkable success after it became the best
selling newspaper in the late 1970s. Other more traditional papers
lost vitality, and eventually a few of them folded (such as the once
popular Wah Kiu Yat Pao, Kung Sheung Daily News and the Sing Tao
Wen Pao).

While the commercial papers dominated the market, the po-
litical papers were squeezed into a fringe position serving only as
the mouthpiece for either the CCP or the KMT. Their circulation
was so low that they did not even reach the threshold of 1 per cent
(of the population) in order to be included in the annual Hong
Kong Media Index. The KMT ideological flagship, the Hong Kong
Times, was closed in 1993 and was unable to survive to witness the
sovereignty change in 1997. With financial backing from Beijing,
the pro-CCP papers maintained a presence in Hong Kong, but in
recent years they have had to make some adjustments. Two sec-
ond-tier papers of this camp, namely the Ching Pao and the New



Research on Press and Politics in Hong Kong

'(9961) 3uoy Suoy ‘uondag ssa1d SISN 9961

(SL61)Y 0UD 19661 :$a0IN0G
*(000°01) p4vpupss Suoy Suol “(000'81) od 12M 42M “(000°07) ovd Suny L «(000°0T) Isod Suniiow
vury) ymog ‘(000° 17) sausf Suoy uoy ((000°TT) 0vd UoW 11y YoM (000°8T) I50d Sutuaag maN ‘(000'62) ovd 10X niy
YoM AOO0.0MV sod %S:?»N vulyy ymmog .AOOO.:U ond YDA 1IN 2I9M s1adedsmau 1910 10] wob._wc uonenoId ,Oomﬁ uj
"000°S PUe 000°L A19A1109dsa1 aJam o4 19 Up PUe ong Sumy v 10 saInSij UONBINOI Y ‘9GET U] :SIAON
000'Z€ ovg U234 pay o1
000°2€ ond uif Ny 01 000°01 ovd uvpy Sunays Juny 1
000'Z€ ovd (uooN) 3N ury) 01 00001 sauir ] Suoy duoy 11
000°Z€ ovd yir o 3utg 01 000°C1 ovd UP uvS UISE 6
000°9€ sMaN Ko uif w1 6 0001 ond yif ov] 3uig 6
0000 smap Kioq Suoy uoy 8 000°sT 1504 utuaag maN L
000'6S ond 3ury) L 000°ST isoq Sunuopy vuny) ymos L
00009 o o1oauauo)) Suoy Suoyy 9 000°L1 ovg uap, ov] Suig 9
000v9 smapN &g Sunayg Suny S 000'Z¢ ovd ID] wopaa.Ly S
000'59 smap Ao ssaadxsy ¥ 000'$T smaN & ovg 3uig ¥
00008 smaN &po(g ovg Sury £ 000°0€ smap Ao Sunayg Suny £
000021 smap Ko ovd Suig (4 000°0¥ ovd uUD N1y YoM 4
000°0€1 ond uap ovf utg I 000°€9 ovd Ix My yom 1
uonernaI) JodedsmaN yuey uonenaI) JodedsmoapN yuey
9961 9661

9961 PUE 9561 Ul uome[nox) IadedsmaN '] dqeL



8 Press and Politics in Hong Kong

Evening Post, ceased to exist in 1991 and 1997, respectively. Only
the Ta Kung Pao, the Wen Wei Po and the Hong Kong Commercial
Daily have managed to survive.

Since the 1970s, Hong Kong has gradually become a major
financial centre. The need for financial news coverage led to the
birth of several financial newspapers, such as the Ming Pao (Finan-
cial) Evening News (in 1970), the Hong Kong Economic Journal (1973)
and the Hong Kong Economic Times (1988). A flourishing economy
in addition to a maturing reading public enabled the newspaper
industry to differentiate into papers for the masses (led by the
Oriental Daily News and the Apple Daily) and for the élites (notably
the Ming Pao Daily News, the South China Morning Post and the two
financial papers). In the 1990s, some newspapers were born but
could not survive the competition. They included the Hong Kong
Today, the Hong Kong United Daily, the South China Economic News
and the English-language Eastern Express. The launch of the Apple
Daily in 1995 unexpectedly led to a cut-throat price war, which
forced several financially weak papers to leave the market and
ended the unified retail price for newspaper copy (So, 1996). The
Express Daily News took a hiatus right after the price war, resumed
publication in late 1996 but was finally shut down in 1998. The
closing of the Sing Tao Wen Pao in late 1996 also triggered the
closure of the other afternoon newspaper, the New Evening Post. In
the mid-1990s, the Hong Kong press lost several traditional, well-
known newspapers, and of those remaining only a handful en-
joyed a healthy share of readership (see Table 1.2). In fact, from the
1980s onwards, the top two newspapers have had a combined
readership of more than 50 per cent of the reading population,
with the remaining dozen trailing behind. The concentration of
readership in a few papers is evident, as in 1996 only nine newspa-
pers reached the 2 per cent readership mark. With Hong Kong hit
by the Asian financial crisis of 1997, economic prospects are grim
with even the usually upbeat Hong Kong government forecasting
recovery at least two years away. With the economy in a slump,
many expect the number of daily newspapers in Hong Kong to
drop further.



Research on Press and Politics in Hong Kong

(000°09%°€) (N) (000°9£0°¢) (N)
(%1) 000°'1¢ pavpupis Suoy Suoy 91
(%1) 000°Z€ 03 SI %1 1o vuny) 9
(®%1) 000°SH SMIN Suruang ovg Suipy 12! %T pvpuvig Suoy Suopy il
(%7) 00069 ADIS ASIUIYD) €1 %E 401§ 4!
(%€) 000401 ovd 3uny) | %BE ond UDIY NIy Yom 4!
(@%¥) 000'sZI 1504 Sunuop vury) yinos 11 %P 1504 SUILIO DUNYD Yinog 1
(%¥) 000°LT1 4o pprosauwo) Suoy Suoyy o1 %S SMaN ipq urf uig 01
(%¥) 000°0¢€1 sMaN Lo Sunayg Suny 6 %9 SMIN &ip(] ssadxg 8
(%S$) 0007061 smaN Ao Suoy Suoyy 8 %9 ongd Sury) 8
(»L) 000°92T ovd 10J Ny yom L %L ond 1o nry yopm 9
(%L) 000°5£2 SMIN Aj1o( ssaadxy 9 %L ovd Y1 ov] Suig 9
(%6) 000'86T sMaN v ovg Suy S %8 & ppiswwo) Suoy Suoy 12
(%01) 000'¥SE ovd yir ovJ Suig v %3 smaN Ko ovg Supy v
(%¥1) 000°0LY SMaN Ao [D1uaLO £ %01 smaN Ao Sunayg Suny €
(%S1) 000°618 ovq usp ovJ Suig z %81 smaN Aivq ovgd Suig 4
(%61) 000'69 smaN & ovg Suig I %12 ovd uap ov] uig I

drysiopeay Iodedsmapn quey «dIysiopeay 1adedsman yuey

9L61 9961

9661 PUB 9861 ‘9L61 ‘9961 ut diysiopesy odedsmaN  7'T 3|qel



