JChina Fandbook Seiies

CULTURE

®)

FOREIGN LANGUAGES PRESS BEUJING

o e - 4




CHINA HANDBOOK SERIES

CULTURE

Compiled by

the China Handbook Editorial Committee
Translated by

Liang Liangxing and Zhu Peiyu

FOREIGN LANGUAGES PRESS BEIJING



First Edition 1982

ISBN 0-8351-0991-7

‘Published by the Foreign Languages Press
24 Baiwanzhuang Road, Beijing, China

Printed by the Foreign Languages Printing House
19 West Chegongzhuang Road, Beijing, China

Distributed by China Publications Centre (Guoji Shudian)
P.O. Box 399, Beijing, China

Printed in the People’s Republic of China



EDITOR’S NOTE

More than 30 years kave elapsed since the birth
of the People’s Republic of China on October 1, 1949.
“What is China really like today?’ many people
abroad wish to know. To answer this question, we
plan to compile and publish a voluminous China
Handbook, in which we intend to introduce the New
China in every field of its activities. Emphasis will
be on the process of development during the past
three decades, the accomplishments, and the prob-
lems that still remain. The book will contain ac-
curate statistics and related materials, all of which
will be ready references for an interested reader.

To enhance the usefulness of the forthcoming
volume, we plan to publish 10 major sections sep-
arately at first, so that we shall have an oppor-
tunity to take into consideration the opinions of our
readers before all the composite parts are put to-
gether, revised and published as one volume. These
separate sections are:

Geography

History

Politics.

Economy

Education and Science
Literature and Art
Sports and Public Health
Culture

Life and Lifestyles



Tourism

Here, we wish particularly to point out the follow-
ing:

First, the statistics listed in each separate book
exclude those of Taiwan, unless otherwise indicated.

Second, the statistics are those compiled up to the
end of 1980.

The China Handbook Editorial Committee



CONTENTS

Chapter One

NEWSPAPERS, BROADCASTING AND
LISHING

1. News Agencies and Newspapers

News Agencies
Newspapers
Education and Research in Journalism

Radio and Television
A Brief History of Chinese Broadcasting
Broadcasting and Television Stations

Books and Periodicals
Periodicals

Books

Publishing QOrganizations
Foreign Languages Publishing

Printing and Distribution
Printing
Distribution

Chapter Two

LIBRARIES, COMMUNITY CULTURAL CENTRES
AND WORKERS’ CULTURAL CENTRES

1.

Libraries
A Brief History of Chinese Libraries
Libraries in New China

Community Art and Cultural Centres
Workers’ Cultural Centres and Clubs

Children’s Centres and Clubs

PUB-

60

60
60
65
75

80
84



Chapter Three

MUSEUMS AND ARCHAEOLOGY 87
1. Archaeological Affairs in New China 87
2. Museums 95

Museums and Memorial Halls in China 96
The Museum of Chinese History 109
The Museum of Chinese Revolution 110
The Palace Museum 110
The Museum of Qin Shi Huang's Buried Legion
Sculpture 111
3. Exhibitions of Chinese Archaeological Finds
Abroad 113
Appendices: 116
The First Selection of Historical Monuments Designated
for State Protection 116

The Second Selection of Historical Monuments Des-
ignated for State Protection 135



Chapter One

NEWSPAPERS, BROADCASTING
AND PUBLISHING

1. NEWS AGENCIES AND NEWSPAPERS

(1) NEWS AGENCIES

China has two news agencies. One is the state-owned
Xinhua (New China) News Agency and the other is the
privately owned China News Service.

The Xinhua News Agency The Xinhua News Agency
has its origins in the Red China News Press, founded in
November 1931 in Ruijin, Jiangxi. The present Xinhua
News Agency was formally established on April 1, 1937
in Yan’an, and branch offices and sub-branches were
established in some of the larger liberated areas after 1938.
Initially, local newspaper offices had been responsible for
sending news items and articles to Xinhua, but eventually
Xinhua editorial branch offices were set up in combination
with local newspaper offices. After May 1941, local news
agencies were reorganized into Xinhua branches, which
could independently set up direct contact with the Xinhua
News Agency in Yan’an. The Xinhua News Agency was
developing into a fair-sized news agency. It was releasing
about 4,000 to 5,000 characters a day in domestic and world
news, and transmitted reports from major news agencies
at home and abroad. On September 1, 1944, it began over-

1



2 Chapter One

seas broadcasting in English. Towards the end of 1948, its
first overseas branch was set up in Prague. In October
1949, after the founding of the People’s Republic of China,
the Xinhua News Agency became the nation’s official
news agency.

The head office of the Xinhua News Agency is located
in Beijing. It consists of a general editorial office and
editorial departments for domestic and international news,
and a foreign news service. It also has professional de-
partments for photography, foreign affairs and technology
and also its own printing house and film processing
workshop. It has branches in each of the 29 provinces,
centrally administered municipalities and autonomous
regions, and more than 700 reporters. Xinhua also runs
a People’s Liberation Army News Agency with 13 branch-
es and more than 100 reporters. It also receives news
from amateur correspondents in basic-level units through-
out the country. In addition, it has branches in 85
foreign countries and regions, with over 150 correspond-
ents. It also has branches in Hong Kong and the United
Nations. Reports from correspondents and reporters
within China are transmitted through its branches every
day by telex, telegram and telephone to the head office
in Beijing, and are uniformly released after processing
by the domestic news editorial department. Xinhua
branches abroad transmit news home mainly in English,
French, Spanish and other languages; sometimes it also
uses the Chinese phonetic alphabet or Chinese telegraphic
code. The reports are sent by commercial telex or tele-
gram in the countries where Chinese correspondents are
stationed to Xinhua relay centres abroad, which in turn
transmit the news to the head office in Beijing.

Xinhua’s professional services are as follows: a. It pro-



Mass Media and Publishing 3

vides news and newsphotos for domestic newspapers and
broadcasting. Xinhua now releases about 40,000 to 50,000
characters daily in home and world news to Beijing’s na-
tional newspapers and radio stations, about 30,000 to
40,000 characters to newspapers at the provincial, munic-
ipal and autonomous regional level, and about 10,000 to
20,000 characters to local papers below that level. b.
Xinhua transmits domestic and world news abroad in
English, Russian, French, Spanish and Arabic. The
Chinese texts for these reports average about 10,000 to
30,000 characters daily. The news transmitted by Xinhua
abroad includes items in English suitable for all countries,
together with items in English, French, Spanish, Arabic
and Russian specially designed for certain countries. c.
Xinhua has news-gathering offices and professional con-
tacts with many countries abroad. It has 25 offices in
over a dozen countries and Hong Kong, from which it
publishes and distributes daily and weekly bulletins con-
taining telegraphic dispatches for foreign consumption. It
also has contracts with news agencies in several dozen
countries for the exchange of news and newsphotos
without cost. More than 30 foreign news agencies now
receive Xinhua news. d. It sends newsphotos abroad daily
by radiophoto and by post. Xinhua can also provide special
and feature articles at the request of domestic and foreign
newspapers and journals. e. Jn Beijing, Xinhua issues a
daily News Bulletin in Chinese, English, French, Spanish,
Arabic and Russian, Reference News in Chinese and News
from Foreign Agencies and Press in English and French.
The China News Service The main function of this
agency is to supply news to overseas Chinese newspapers
and journals. If was set up on October 1, 1952, as a private
agency managed by a council of patriotic individuals with



4 Chapter One

a wide range of backgrounds. The agency, which is located
in Beijing, provides news items for Chinese language
newspapers and journals abroad and in Hong Kong and
Macao in the form of broadcasts, dispatches, news reports,
feature articles and newsphotos. It also distributes abroad
films on Chinese landscapes, art treasures, economic de-
velopment and local opera.

The China News Service head office consists of depart-
ments for news, exclusives, photography, films and so on.
It has branches in Guangdong, Fujian and Shanghai and
an office in Hong Kong. Correspondents are also stationed
in Yunnan and Guangxi.

(2) NEWSPAPERS

China’s earliest newspapers The earliest newspaper in
China was the Dibao (Court Gazette), distributed by an
office (di) of the local government in the capital. Its
major concern was with official items such as imperial
edicts and memorials to the throne, and reports on the
political situation. According to the latest research on
historical records, the Court Gazette was already in
existence during the reign of the Tang Emperor Xuan-
zong (r. 712-56), and continued in various forms down
to the 20th century. Early in the 12th century, during
the Song Dynasty, a hand-copied newspaper called the
Xiaobao (Small Paper) was published. In 1638, during
the reign of the Ming Emperor Chongzhen, the Court
Gazette was printed from movable wooden types. Around
the end of the Ming and beginning of the Qing Dynasty,
the name was changed to Jingbao (Peking Gazette) and
it became a commercial undertaking. It was a daily



Mass Media and Publishing 5

publication in the form of a small pamphlet. The print-
ing was done from a clay plate coated with coal dust
mixed with waler on coarse paper, so the print was not
very clear. In the late Qing, wooden and metal movable
types were used in printing. Following the invasion of
the colonialist powers, Western missionaries set up the
first modern newspaper in China in August 1815. In the
50 years after the 1840 Opium War, foreigners set up over
300 newspapers, mostly in Chinese. They included the
Shanghai Xinbao (Shanghai News), Wanguo Gongbao
(International Review), Shen Bao (Shanghai Gazette),
Xinwen Bao (News Gazette) and Min Bao (Fujian News).
Most were published in Shanghai. The longest-running
paper was the Shanghai Gazette (April 30, 1872 to May
1949), and the most important paper in the business world
was the News Gazette (February 17, 1893 to May 1949).
Both were founded by foreign businessmen, and after
some time were taken over by Chinese capitalists. The
earliest newspapers founded by the Chinese in modern
times were the Zhaowen Xinbao (Clarity News) published
in Hankou in 1873, and the Xunhuan Ribao (Cycle Daily)
published in Hong Kong in 1874.

Progressive newspapers before Liberation The first
newspaper run by Chinese bourgeois revolutionaries under
the leadership of Sun Yat-sen was the Zhongguo Ribao
(China Daily), founded in Hong Kong in January 1900.
One of the most influential papers was Min Bao (People’s
Journal) founded in Tokyo in 1905 by the Tongmenghui
(China Revolutionary League), an organization led by Sun
Yat-sen; the first issue had a circulation of over 17,000.
Another influential paper was the Chinese Women's
Paper, founded in Shanghai by the famous revolutionary
Qiu Jin. At the time of the May 4 Mcvement in 1919,

’



6 Chapter One

the development of the revolutionary movement encour-
aged the appearance of many progressive newspapers.
Some of the newspaper supplements in particular played
an important role in spreading bourgeois learning and
culture as part of the new cultural movement. The
supplement of the Chen Bao (Morning Post), Juewu
(Awakening), a supplement of Minguo Ribao (Republic
Daily), Xue Deng (Academic Lamp), the supplement of
Shishi Xinbao (The China Times) and the supplement of
the Jing Bao (Peking Gazette) were known as the “four
supplements of the new cultural movement”. Another
influential journal was the Tianjin Xuesheng Lianhehui-
bao (The Tianjin Student Union Bulletin) edited by Zhou
Enlai, which showed an obvious tendency towards
socialism.

The Chinese Communist Party paid great attention to
the role of newspapers in the revolutionary cause. Soon
after the founding of the Chinese Communist Party and
during the First Revolutionary Civil War (1924-27), the
Communist Party founded newspapers in Beijing, Shang-
hai, Wuhan, Jinan, Guangzhou and other places. The most
influential were the Laodong Zhoukan (Labour Weekly)
in Shanghai and the Gongren Zhoukan (Workers’ Weekly)
in Beijing. The Labour Weekly was an organ of the
Chinese Labour Union Secretariat, and was the first na-
tional newspaper for workers. It started publication in
the summer of 1921, and was banned on June 9, 1922 by
the Shanghai Municipal Council in the international settle-
ment for the “crimes” of publishing extremist opinions
and advocating labour revolution. The Workers’ Weekly
was published in the name of the Workers’ Weekly
Society by the Communist Party in Beijing. It started
publication in July 1921. In May 1922 the Chinese Labour



Mass Media and Publishing 7

Union Secretariat moved to Beijing from Shanghai, and
not long after, the Workers’ Weekly replaced the Labour
Weekly as the organ of the secretariat. In 1924, it became
the journal of the Chinese National Federation of
Railway Unions. It ceased publication in December 1925,
with 133 issues behind it.

The central organ of the Chinese Communist Party
during the Second Revolutionary Civil War (1927-37) was
the Hongqi Ribao (Red Flag Daily). It began publication
in Shanghai on August 15, 1930 and was forced to cease
publication in March 1931.

On November 7, 1931, the Chinese Communist Party
set up the Central Workers’ and Peasants’ Democratic
Government in Ruijin, Jiangxi. A number of official
newspapers were founded, including Hongse Zhonghua
(Red China), Douzheng (Struggle), Hongxing (Red Star),
Qingnian Shihua (Young People’s Truth) and Suqu Gong-
ren (Soviet Area Worker). The Red China subsequently
became the combined organ of the Chinese Communist
Party, the Central Workers’ and Peasants’ Democratic
Government, the All-China Federation of Trade Unions
and the Communist Youth League of China. This was
the first fairly long-term newspaper printed in letterpress
by the Chinese Communist Party in the revolutionary base
areas. It published altogether 240 issues. In October
1934, it moved to north Shaanxi on the Long March with
the Red Army. On January 29, 1937, it resumed publica-
tion in Yan’an, changing its title to Xin Zhonghua Bao
(New China Daily). On May 15, 1941, it merged with the
Jinri Xinwen (News Today), becoming a large-format
paper under the name Jiefang Ribao (Liberation Daily).
The Liberation Daily ceased publication on March 27, 1947,
after 2,130 issues, when Yan’an was evacuated.



8 Chapter One

Other newspapers were also set up in liberated areas
during the War of Resistance Against Japan (1937-45),
including the Jin-Cha-Ji Ribao (Shanxi-Qahar-Hebei
Daily), Jizhong Daobao (Central Hebei Guide), Ji-Lu-Yu
Ribao (Hebei-Shandong-Henan Daily), Dazhong Ribao
(Popular Daily), Fuxiaobao (Daybreak), Kangzhan Ribao
(Resistance Daily) and Jianghuai Ribao (Central China
Daily). The Communist Party’s official newspaper in Kuo-
mintang-controlled areas was Xinhua Ribao (New China
Daily). It began publication on January 11, 1938, in
Hankou and moved to Chongqing on October 25 the same
year, where it circulated openly until banned by the
Kuomintang government on February 28, 1947.

During the Third Revolutionary Civil War (1945-49),
the newspapers continued to flourish in the liberated
areas. One of the more important was the Dongbei Ribao
(Northeast Daily) in the Northeastern China Liberated
Area, which began publication on November 1, 1945.

Newspapers in China after Liberation The founding of
New China greatly increased the number and circulation
of newspapers. In 1950, the total annual circulation of
national and provincial newspapers was 798 million cop-
ies; in 1980 it was 14,041 million copies, 17 times that
in 1950. In 1980, there were 188 newspapers nationwide
(not including local papers below the provincial level).
New papers began to appear in 1980 and 1981, such as the
Zhongguo Nongmin Bao (Chinese Peasant Gazette),
Zhongguo Fazhi Bao (Chinese Legal Gazette) and the
English-language China Daily. The publication of
newspapers run by different organizations, trades, pro-
fessions, regions, cities and counties was resumed or inj-
tiated, and evening newspapers also appeared.



Mass Media and Publishing 9

The main national newspapers in China at present are
listed below:

Renmin Ribao (People’s Daily): Began publication on
May 15, 1946, in Handan, Hebei, in the North China
Liberated Area. After moving from Shijiazhuang to
Beijing in January 1949, it became the organ of the Central
Committee of the Chinese Communist Party in August the
same year.

Guangming Ribao (Enlightenment Daily): Began
publication in Beijing on June 16, 1949 as the organ of
the Central Committee of the China Democratic League.
At the end of 1952, it became the combined organ of the
democratic parties. Its main readership now is composed
of intellectuals.

Gongren Ribao (Workers’ Daily): Organ of the All-
China Federation of Trade Unions; began publica-
tion on July 15, 1949 in Beijing. Its main readers
are workers, managerial personnel and trade union staff.

Zhongguo Nongmin Bao (Chinese Peasant Gazette): A
comprehensive newspaper in simple language for peas-
ants. It began publication in April 1980 in Beijing. It
publishes two issues per week, with eight pages per issue.

Zhongguo Qingnian Bao (Chinese Youth): The organ
of the Central Committee of the Communist Youth
League. It began publication on April 27, 1951 in Beijing.
Its main readership is composed of officials and members
of the Youth League, and young people in general.

Zhongguo Shaonian Bao (Chinese Children). A paper
for children, run by the Central Committee of the Com-
munist Youth League. It began publication in September
1949 under the title Zhongguo Ertong (Chinese Children).
In November 1951, it became a weekly and adopted its
present name.



10 Chapter One

Tiyubao (Sports): Run by the State Physical Culture
and Sports Commission. It publishes two issues a week.
It was founded on September 10, 1956 in Beijing.

Shichang (The Market): Began publication on October
1, 1979. It is a weekly journal for producers and consum-
ers, with reports on the economy and marketing news
from home and abroad.

Newspapers are also published at the provincial, mu-
nicipal and autonomous regional level. As well as report-
ing important national news, these newspapers concen-
trate on local news and developments. In addition there
are evening papers in Kunming, Beijing, Nanchang,
Guangzhou and other cities. These evening papers, which
complement the dailies, are lively and informative
tabloids.

The Chinese government has always paid great atten-
tion to the publication of newspapers for minority ethnic
groups. In 1962, there were newspapers in 11 minority
languages, namely Mongolian, Tibetan, Uygur, Kazak,
Korean, Zhuang, Kirgiz, Dai, Jingpo, Lisu and Xibe. The
total circulation of minority newspapers in 1978 was over
12,776 million copies.

(3) EDUCATION AND RESEARCH IN JOURNALISM

Education in journalism in China is just in the develop-
mental stage. The Department of Journalism in the
Graduate Studies Institute of the Chinese Academy of
Social Sciences offers training in seven fields, namely
journalistic theory, the history of Chinese journalism,
the history of journalism in the Chinese Communist
Party, world journalism, news writing, international
reporting and news writing in English.



